Monday 19 December 2016

REZEKI

TEKS  :   SUZILA SAID
ENTRI  # : 9

Assalamualaikum. wah lama betul tak buka blogspot ni.. dan bersawang semua dah.
Kiranya setahun dah lah ni duk relax sensorang dalam ni.  Nasib baik hari ni duk godek2 laptop ni terjumpa pula dengan blogspot.  baru teringat rupa2nya ada homework yang belum siap. (Hehe..mesti cikgunya marah sambil bawa rotan panjang, sorry tecer Anys)

Hari ini ada kawan share something yang cukup menyentuh hati. Kadang2 kita mengambil mudah dengan semua perkara yang ada di sekeliling kita.  Sebab kita sibuk mencari rezeki. Macam lah rezeki tu hanya duit semata2. Kalau banyak duit tu maknanya murah rezeki, kalau banyak rumah maknanya rezeki melimpah kalau banyak banglo, kiranya rezeki  bukan sahaja melimpah, tapi dah kira melimpah ruah. Kita yang kecilkan konsep rezeki. Padahal rezeki tu amat luas.

Rezeki kesihatan bila kita ada keupayaan dan sihat tubuh badan untuk meneruskan aktiviti seharian, itu pun kira rezeki juga. Katakan kita sakit, rezeki kita ialah kelebihan kita berbanding orang lain. Katakan kita sakit kaki, cuba tengok penderitaan orang yang sakit kanser, kan yang dikatakan sakit kita tu lebih ringan berbanding orang yang sakit kanser. Bersyukurlah. Bagi orang yang sakit kanser, rezekinya ialah Allah hendak berikan pahala di atas kesabaran dan ketabahn menghadapi penyakit tersebut.

Konsep rezeki ni luas sebenarnya. Antara lain lagi ialah kita murah rezeki sebab di kelilingi keluarga suami dan anak2 yang sentiasa menyayangi kita. Kita ada kawan2 yang selalu ada bersama kita waktu susah dan senang. Kita ada kerjaya yang baik. Kita ada waktu lapang yang membolehkan kita menlakukan segala jenis hobi.  Dan segala jenis rezeki dalam kehidupan kita.

Jadi bersyukurlah...kerana kita sentiasa mendapat rezeki yang melimpah ruah.

ALHAMDULILLAH..

No comments:

Post a Comment